Looptraining bij claudicatio intermittens

Wat zijn etalagebenen?
De slagaders in uw benen voeren te weinig zuurstof aan voor de spieren die u gebruikt bij het lopen. Dit komt omdat deze slagaderen vernauwd zijn. Een vernauwing ontstaat door slagaderverkalking.

U heeft misschien wel gehoord dat u ‘etalagebenen’ heeft. Deze term is bedacht omdat patiĆ«nten zich een houding willen geven als zij noodgedwongen rusten. Zij kijken in de etalage van een winkel.

De medische term voor deze aandoening is claudicatio intermittens. Artsen gebruiken ook wel de term perifeer arteriƫel vaatlijden (PAV).

Waar komt de pijn in de benen vandaan?
De beenslagaders vervoeren zuurstofrijk bloed van het hart naar de benen. In de loop van de jaren kan slagaderverkalking vernauwingen of verstoppingen in de slagaders veroorzaken.

Bij inspanning van de beenspieren (lopen, rennen, traplopen) neemt de vraag naar zuurstofrijk bloed toe. Heeft u vernauwingen in de slagaders? Dan komt er te weinig bloed met zuurstof bij de spieren. Er ontstaat een zuurstoftekort in de spieren. Het zuurstoftekort veroorzaakt pijn in uw been. Met rust verdwijnt de pijn weer.

Wat is de oorzaak?
Risicofactoren voor vernauwingen in de beenslagader zijn:

• roken
  • hoge bloeddruk
  • diabetes mellitus (suikerziekte)
  • een verhoogd cholesterolgehalte in het bloed
  • overgewicht
  • weinig lichaamsbeweging
  • ook spelen aanleg en leeftijd een rol

Welke klachten horen bij claudicatio intermittens?
Pijn bij lopen is de belangrijkste klacht bij een vernauwing van de beenslagaders. Na een eindje lopen krijgt u last van een krampachtige pijn in een been. Verder lopen lijkt niet meer mogelijk. Na een paar minuten rust gaat het over.

De pijn zit meestal in de kuit, maar kan ook voorkomen in de bovenbenen of de bilspieren. Dit is afhankelijk op welke plaats de vernauwing zich bevindt. Sommige mensen hebben alleen last na een flink eind lopen.

Heeft u ernstige vernauwingen, dan treden de problemen al na enkele tientallen meters op of zelfs al in rust. Pijn in rust treedt vooral op als de bloeddruk in uw been laag is. Dit komt ’s nachts in bed voor.

In de ergste vorm krijgt u een wond die niet wil genezen. Een deel van een teen of voet kan zelfs afsterven.

Andere tekenen die wijzen op een slechte doorbloeding van de benen zijn:

• koude voeten
  • verdwijnen van de onderhuidse vetlaag in de benen
  • verdwijnen van haargroei op voeten en tenen
  • verdikking van de teennagels (kalknagels)
  • langzamere groei van de nagels
  • een verminderd of verdwenen gevoel in de benen

Onderzoek en behandeling
Allereerst kan onderzocht worden of in de knieholte (aan de arteria poplitea) en aan de zijkant van de enkel (aan de arteria tibialis) nog pulsaties te voelen zijn. Vervolgens kan de ernst van het perifeer arterieel vaatlijden worden ingeschat met behulp van de enkel-armindex. Hierbij wordt de bloeddrukwaarde aan de enkel gedeeld door de bloeddrukwaarde aan de pols. Als deze waarde tussen de 0,4 en 0,9 ligt is perifeer arterieel vaatlijden (claudicatio intermittens) zeer waarschijnlijk. Deze test word in rust uitgevoerd en na activiteit, dit gebeurd meestal door het lopen op een loopband. Het voelen van de pulsaties en de enkel-armindex meten kan de huisarts. Om een specifieker beeld te krijgen kan de vaatpoli in het ziekenhuis ook nog een duplex onderzoek doen. Een Duplex onderzoek is een combinatie van geluidsgolven (Doppler) en echografie. Daarmee kan de bloedstroom niet alleen hoorbaar, maar ook zichtbaar gemaakt worden. Na alle onderzoeken zal er gekeken worden wat de beste behandeling is. Dit kan operatief zijn, maar meestal wordt er looptraining bij een daarvoor speciaal opgeleide fysiotherapeut voorgesteld. Zoals dit mogelijk is bij ons in de praktijk. Ook het aannemen van een gezonde life-style is hier belangrijk bij. Zodat we de risicofactoren kunnen beperken. Wij hebben samen met Viecuri Venlo een goede samenwerking en communicatie wat betreft de behandeling van mensen met claudicatio intermittens. Ons regionaal netwerk loopt hierin voor op de rest van Nederland.

Naast de looptraining bij de fysiotherapeut hebben wij ook een loopgroep op het Maria Auxiliatrixterrein waar mensen zich vrijblijvend bij kunnen aanmelden. Het belangrijkste van de training is om de pijnprikkel op te zoeken en om hier nog even doorheen proberen te bewegen. De fysiotherapeut coacht u hierbij en zoekt de bewegingen en oefeningen die het beste bij u passen.

Voor meer informatie neem gerust contact met ons op.
Lisette Driessen en Maud Holla-Hanraets